Vargar

e-bok-9789187671470-[1]Med Vargar kan jag säga att jag bekräftat det jag började misstänka när jag läste Nanna Johanssons Det är nog dags nu – för jag gillar Johanssons noveller mycket. Det finns en ärlighet där, en verklighet och ett berättande som faktiskt säger mer än med bara ord.

Det finns mycket som fångar mig i Vargar både det där vardagliga, men också någonstans känslan i att få ta del av något som inte är min vardag. Jag känner inte politiken eller journalistiken på detta plan – jag har aldrig besökt Almedalsveckan eller fått komma den nära på det här sättet alls. Och det lockar mig att jag får ta del av den ur detta perspektiv – och det dråplig i det vardagliga fångar mig än mer. Nanna Johansson sätter nämligen den mänskliga faktorn i fokus på något sätt och valet av titel känns passande av flera anledningar!

Jag känner viljan hos huvudpersonen, Anja, att vara någon, att verkligen få synas, få höras och som hon själv säger: att få ”krossa någon” med argument… Och hon får chansen – dock i ett ämne hon inte är hemma i – vargfrågan…

Den här är läsvärd och jag gillar den mycket! Jag borde läsa övriga noveller av Nanna Johansson framöver känner jag. Jag har ju trots allt lite att ta igen!


Vargar [Elektronisk resurs]
Författare: Nanna Johansson
Förlag: Mix Förlag (2014)
ISBN: 9789187671470
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 reaktioner på ”Vargar

Kommentera gärna!