Insurgent

9789174993813_200[1]Divergent var så pass spännande att jag nu även har läst Insurgent, bok nummer två i Divergent-trilogin. Eftersom jag nu har börjat läsa på svenska, vill jag läsa klart serien på svenska och får helt enkelt invänta den tredje boken som kommer ut i svensk översättning i höst… Den som väntar på något gott, hoppas jag att jag kommer kunna säga och skriva under på när hela trilogin är utläst. Och som vanligt försöker jag att säga ”så lite som möjligt” för att försöka minska risken för spoilers…

Precis som Divergent, är Insurgent spännande. Det här är en sådan där bok jag verkligen känner är en mellanbok, utan att den för den sakens skull känns lite som en parentes. Den bygger verkligen upp någonting inför tredje och avslutande delen, utan att kännas sådär halvoviktig. Jag slås av att Tris är ganska mångsidig, nästan mer mångsidig än vad jag tänkte i första romanen. Detta på grund av att hon visar sig föränderlig och hon visar att hon försöker lära av sitt förflutna, även om detta inte nödvändigtvis behöver betyda att hon till exempel inte ger sig in i kamp för andra människors skull. Jag ser divergensen hos henne så mycket tydligare, delvis för att hon inte behöver dölja den på samma sätt längre, vilket gör att jag kan se falangerna hon visat lämplighet för på ett klarare sätt…

Egentligen hade jag en del frågor från första delen som jag hoppades skulle bli besvarade i roman två. Fortfarande har jag frågor kvar, vilka till viss del nog kommer bevaras i tredje och sista delen har jag starkt på känn. Men någonstans är det ett smart drag (tillsammans med slutet i en här romanen) för det får mig utan tvekan att sukta efter Allegiant. 

9 thoughts on “Insurgent

  1. emiliaaalto skriver:

    Vad kul att du också tyckte om den! Jag tyckte faktiskt att den var bättre än tvåan, spänningen var mer förtätad på något vis. Däremot såg jag filmen häromdagen och blev så sjukt besviken. Du skrev ju ett inlägg om att jämföra saker; jag vet att man inte ska jämföra bok och film för mycket, men det här var så extremt förvrängt och dåligt att jag ville sluta titta. Har du sett den? Jag tror att jag skulle kunna skriva en lång lista med allt som var fel, men det vore alldeles för nördigt 🙂

    • Elina skriver:

      Nej – filmen har jag icke sett ännu. Nej, precis – bok och film är inte samma sak! Men tyvärr (i det fallet att filmen bygger på en bok) tycker jag nog faktiskt att filmskaparen får ta med jämförelse i bekanting i och med att läsaren kommer ha en hel del inre bilder med mera… man får se det som två olika medium men samtidigt får man väl vara besviken om mycket nyckelelement och så inte känns avvägda på bästa sätt. Inlägget pm jämförelse är en påminnelse till mig själv om att vara lite mer rättvis i frågan (man dömer lätt för fort på något sätt)…

      Som sagt ser jag fram emot trean! (: Det är ju lite cliffhanger-varning på slutet av ”Insurgent” (man har en del frågor)! (; (:

      • emiliaaalto skriver:

        Ja, problemet är ju när regissören tar bort sekvenser skapar förståelse för det som sker. Exempelvis förklarades inte relationen mellan Tris och Al (de pratar knappt med varandra innan du-vet-vad), vilket gör det som senare händer ganska obegripligt för någon som inte läst boken. Ja, jag ser också fram emot trean! Är lite frustrerad för jag hittar inte Allegiant i samma utgåva som jag köpt de andra två ^^

        • Elina skriver:

          Ja, det måste ju finnas en helhet på något sätt och den får helst inte krackelera! Då kanske en filmatisering främst t.ex förstås av de som i detta fall läst boken och det blir lite fel!

          Sådant är lite frustrerande faktiskt! ;p Jag får fundera lite på hur jag gör. Har ettan och tvåan i pocket på svenska… Trean: i inbunden, låna på bibblan eller invänta pocketen (alternativ tre känns omöjlig utan alternativ två)?! (; (:

            • Elina skriver:

              Jo, men jag kan av någon anledning aldrig riktigt njuta om jag köat för en bok (och ofta är barn-/ungdomsböcker ute på långturer i just min kommun känns det som)… det är det som är kruxet. I don’t know why (på både njuta/långturer)! (; (:

Kommentera gärna!

