Fem Frågor: Johan Ring

5 frågorJuni bjuder in till en första solig och festlig fredag! Fem frågor gästas idag av Johan Ring. Ring är just nu högst aktuell med debutromanen Fyra minuter som återfinns både som e-bok och häftad bok. Ni kanske inte har missat att jag numer läst Ring två gånger och tyckt mycket om: Kärlen och Fyra minuter. Och det finns uppenbarligen mer av Ring kvar för mig att läsa, vilket jag bland annat sett här. Jag vill också tillägga att Ring besvarade mina frågor redan den 14:e maj och att det alltså är jag som är sen med att publicera detta inlägg och inget annat:


 

140331-207-bonnier-1024x680

 Fem frågor till Johan Ring:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Ambitiös, driven, självkritisk.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Envishet, utan tvekan. Allting annat kan man lösa, men har man inte envisheten, det där drivet och tron på det man gör,så kommer det aldrig att funka.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Min första novell i vuxen ålder, en berättelse om en modelljärnvägsentusiast som långsamt tappar greppet om verkligheten. Idén kom från min dotter, som hade blivit väldigt förtjust i en modelljärnväg hon sett och bad mig berätta historier om ”de små personerna som bor där.” Det var första gången jag löpte hela linan ut och faktiskt avslutade en berättelse jag påbörjat, vilket blev ett slags bekräftelse för mig själv. Jag kunde, liksom.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Oj, det finns ju så sjukt många att välja på. Jag skulle ju egentligen bara kunna rabbla romaner jag älskar. Men en av mina absoluta favoriter är ”Lolita”, av Vladimir Nabokov, på grund av det fullkomligt briljanta språket. Varje mening i den boken är ett litet mästerverk. Själv har jag ett ganska enkelt och alldagligt språk när jag skriver, vilket såklart också är helt okej ibland. Men jag kan inte hjälpa att jag avundas en mästare som Nabokov. Så jag väljer ”Lolita”.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Just nu är det, av naturliga skäl, svårt att inte föra min egen debutroman ”Fyra Minuter” på tal. Den släpptes härom veckan, den har fått ett jättefint mottagande, och jag är överlycklig. Samtidigt säger jag som så många debutanter före mig – nästa blir ännu bättre.

 


Foto: http://www.johanring.com/


Kommentera gärna!