Toppitopp 2015

Sedan 2013 har jag valt att räkna alla verk – alltså varje bokrygg, varje pärm till pärm, som ett verk i och med att sidantalen är så varierande ändå, och det gör det både lättare att finna läslusten i perioder, men det gör det också så mycket svårare att kora en årstoppitopp…

I år har jag läst 87 verk och av dessa ska jag nu presentera de fem böcker som är 2015 års toppitopp:

♥ Jessica Schiefauers När hundarna kommer

ba0rttgay4uo2svhbzlvJa, lite visste jag att jag skulle dra med mig årets bästa bok hem från bokmässan i år. Visst hade jag hört mycket om den här titeln, men little did I know trots det. Är det någon bok som jag fallit handlöst för både i aspekt av personbeskrivningar, perspektiv och språk så är det den här. Den har på något sätt allt jag söker och jag kommer att fortsätta att kalla den för vemodig och vacker. Temat i den är så tungt, men ändå så väljer jag att beskriva den på det sättet jag gör.

♥ Kim W. Anderssons Alena

alena-omslagOch vilken serieroman sedan! Ungefär på samma sätt som ovan, och trots mörkt och blodigt tema, så bara föll jag. Jag föll för tecknarstilen, för valet av färgsättning, berättelsen i sig och det oerhört makabert snygga, eller snygga makabra, eller hur jag nu ska kunna beskriva kärleken till denna serieroman. Är Schiefauer årets drottning bland årets lästa verk, så är Kim W. Andersson kung! Jag hade inga som helst problem att utse dessa två verk till årets bästa som ni hör.

♥ Mats Strandbergs Färjan

frjan-strandberg_mats-33226912-frntlPå skräckhimlen skrev Mats Strandberg till sig en stjärna. Jag gillade Färjan väldigt mycket och jag måste säga att den till och med var mer välskriven än vad jag hade vågat hoppas på. Det kändes som om det mesta var noga uträknat och antingen så köper man det noga uträknade (som exempelvis jag gjorde) eller så är man betydligt mer kritisk till det som är lite mer övernaturligt. Jag gillade även här bland annat personbeskrivningarna och är oerhört förvånad över att jag inte störde mig det minsta på att romanen innehåller en hel del karaktärer.

♥ Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam

jag_heter_inte_miriam-axelsson_majgull-30364142-1037994729-frntlDet här är kanske årets största överraskning! Det är en av de där romanerna jag kanske inte hade läst om det inte vore för bokcirkeln och jag är så glad över att jag läste den. Oavsett om det finns vissa detaljer i det nutida som jag stör mig på, så är boken så bra, tänkvärd och läsvärd i övrigt och särskilt i kopplingen bakåt i tiden gör att jag verkligen tar boken till hjärtat och vårdar den med omsorg och kärlek. Det här känns lite som den vuxnare varianten av En ö i havet som jag läste som barn och älskade starkt och länge (ja, för jag älskar den fortfarande)!

♥ Marie Lus Legend

legendDet här var en av de svårare titlarna att utse, men det får också bli den sista toppitop-boken med motiveringen att den både lockade till läsning och läslust, samt lockade in mig i dystopiträsket igen! Att överhuvudtaget sugas med i en berättelse och vilja, och kunna, läsa både bok ett, två och tre i serien på kort tid är också ett sätt att mäta hur bra jag ändå tyckte att berättelsen var. Detta var dessutom ett mycket bra bokreaköp 2015, med andra ord!

Ett inlägg med toppitopp-noveller kommer inom kort också!

3 thoughts on “Toppitopp 2015

Kommentera gärna!

