Älskaren

Älskaren-Marguerite-Duras[1]Jag började att läsa förordet till Marguerite Duras Älskaren och tänkte att jag kanske, kanske skulle ha fått upp alldeles för höga förväntningar. Sara Stridsberg lockade mig verkligen att läsa boken ytterligare ett snäpp genom att antyda att den här boken någonstans kan tänkas påminna läsaren om Stridsbergs Darling River.

Och jag behövde inte läsa länge innan jag insåg att Duras absolut är något för mig! Jag tilltalas av hennes berättande som på lite över hundra sidor väcker en känsla, inte bara för berättelsen, utan också för språket i sig.

Stridsberg nämner Lolita, hon nämner också några frågeställningar som i sammanhanget verkligen är passande – ”Vem förför vem? Vem betraktar vem? Vem äger vem?” För det gäckar mig lite som läsare och väcker något inom mig. Jag ser ju perspektiven och ställningstagandena, fast ändå fascineras jag över att de existerar. Jag tänker väldigt mycket under läsningen och frågar mig själv hur jag kan fängslas och fascineras av något som känns så tabubelagt och som någonstans faktiskt ställs på sin kant?

Jag slås när jag läser av perspektiven. Det finns ett ”jag” men också ett ”hon”. Det är som att berättelsen både ger sken av att vara sann, men ändå distansierar sig till sanningen. Växlingarna mellan tid och perspektiv känns avvägda och passande. Språket är fantastiskt och tillför för mig så mycket i att skapa känsla, måla upp någonting för min inre syn och för att jag ska känna något på ett personligt plan också. Poetiskt och kryptiskt är språket ibland på ett fantastiskt passande sätt.

Stridsberg nämner också skrivandet, som jag ser, känner och som på något vis motiverar perspektivbytena på ett sätt också. Jag gillar det skarpt och undrar varför jag inte hört talas om Duras mer, eller hennes bok Älskaren. För jag tycker att det här är en av de bästa klassikerna jag läst.

I och med kopplingarna jag kan se mellan Duras Älskaren och Stridsbergs Darling River, skulle det inte förvåna mig om jag väljer att skriva min essä i svenskan med någon slags utgångspunkt i främst Älskaren, men också Darling River.

5 reaktioner på ”Älskaren

Kommentera gärna!