Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag har senaste dagarna börjat se att nomineringar har börjat komma hos svenska bokbloggare vad gäller Sisterhood of the World Bloggers Award. Och av en händelse har jag blivit nominerad av både Nelly – och – Vargnatt. Tack till er båda! För sådana kärleksfyllda nyheter får en varm om hjärtat och glad i själen!

Följande instruktioner existerar:

1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg (√)
2. Ha med Sisterhood of the World Bloggers Award-loggan i ditt inlägg (√)
3. Svara på de 10 frågorna som du fått (× 2 (√))
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor (√)


Nellys frågor och mina svar på dem:

1. Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?
Jag tror nog att jag vill läsa en ungdomsroman – en som jag verkligen gillar och en som får mig att minnas hur det är att vara tonåring! Men exakt vilken titel får nog ett pistolhot avgöra!

2. Senaste bok du köpte?
Den senaste boken jag köpte var den som Adlibris levererade här om dagen till dig, som nästa bokvänsbok. Därför avslöjar jag inte titel eller författare!

3. Vad ska du göra i helgen?
I helgen ska jag faktiskt mestadels ta det lugnt. Jag kommer försöka ladda batterierna. Jag hoppas hinna läsa lite, pyssla lite inför halloween och jag ska gosa en del med mina katter. Jag hoppas också finna lusten att baka lite bröd.

4. Favoritförfattare?
Jag har inte en absolut favorit på så sätt. Men visst är det många jag hittills älskar ganska villkorslöst. Jag älskar hittills Bjärbo, Jägerfeld och Thydell (till exempel). Jag älskar också hittills Erik Axl Sund, Ajvide Lindqvist och Kepler (mer eller mindre). Men det här är bara ett litet axplock. Allt jag nämner i positiv bemärkelse på bloggen och även i svaren nedan och ovan, är indirekta älsklingar eller läsvärdheter.

5. Favorittv-serie?
Jag väljer att lyfta fram tre serier jag gillar mycket just nu: Doctor Who, The Killing och The Walking Dead.

6. Författardrömmar?
Visst har jag väl en liten vag dröm om att någon gång författa en ungdomsroman, eller en novellsamling (i samma anda) eller kanske en barnbok. Jag tror i alla fall att jag kan utesluta vuxenromaner från min författardröm. Och drömmar förblir ofta drömmar, även om det skulle vara fantastiskt om de skulle slå in.

7. Vad är det bästa du vet?
De tre bästa sakerna jag vet är: böcker, min sambo och mina katter (som är två!).

8. Vilken bok läser du nu och vad tycker du om den hittills?
Just nu läser jag Richard Fords Kanada. Jag tycker den är ganska tung att komma in i, men snart har jag kommit upp i (i alla fall) 50 sidor (vissa böcker tar ju lite tid).

9. Senaste film du såg på bio och vad tyckte du om den?
Haha. Jag har inte varit på bio på ett himla bra tag. Jag tror att det var World War Z jag såg senast (ja, alltså för ett ganska bra tag sedan). Och jag tyckte den var ganska bra och att den helt klart är en passande biofilm.

10. Vilken bok skulle du rekommendera till alla att läsa?
En ungdomsroman jag vill tipsa om (just nu) är Bornebuschs Född fenomenal. Jag gillade språket och farten en hel del (och Rut som person) och tror nog att jag kanske inte är helt ensam om detta!

Vargnatts frågor och mina svar på dem:

1. Vilka bilderböcker gillade ni som barn?
Jag älskade ”Pettson och Findus”, och vet att det var en av de bokserier jag alltid gick tillbaka till. Mamma uppmärksammade mig dessutom extra mycket på alla detaljer i Sven Nordqvists älskade serie. Sedan har jag alltid gillat Elsa Beskow som farmor presenterat mig för. Egentligen är ju vissa av sagorna förlegade på ett sätt i dagens samhälle, men illustrationerna är ju fortfarande magnifika och de kunde jag titta på hur länge som helst som barn.

2. En bok som du önskar att du kunde läsa för första gången igen?
Det får nog kanske bli… Hm (svår fråga) – kanske min allra första ”Harry Potter”-bok..?

3. Hur ser din perfekta lässtund ut?
Det är nog faktiskt mina frukoststunder ändå – oavsett om jag inte har jättemycket tid att läsa, så är det en stund fylld av lugn och ro. Jag har ingen sambo som stör mig, ena katten är oftast ute och den andra ligger i mitt knä. Det är en bra start på morgonen och en bra början på en jobbdag. Jag frestas inte att sätta på varken dator eller tv. Jag har inte så mycket grubbel efter en god natts sömn och så här års kan man dessutom tända ett mysigt ljus eller fler…

4. Är hela din familj intresserad av böcker och läsning?
Min familj är inte alls som jag. Eller mamma gillar ju att läsa och läser gärna, men kanske inte lika mycket som mig och hon är inte lika manisk i att hålla sig a jour. Pappa läser mycket sällan. Mina systrar läser då och då, men bara om de verkligen har lust och har hittat något som fångar deras uppmärksamhet till fullo… Om man ska räkna min egna familj (sambon) så läser han sällan, men helhjärtat när han väl hittat något intressant och värdigt.

5. Köper du helt eller lånar på biblioteket?
Jag vill gott och blanda här! Jag köper då och då, och lånar då och då. Jag skulle inte kunna välja det ena framför det andra!

6. Vilken är den bästa bokpresent du fått?
Två mycket genomtänkta bokpresenter har varit sambons val av examenspresent – den sista ”Harry Potter”-boken jag saknade i min samling och några månader innan dess fick jag min näst sista bok till ”Harry Potter”-samlingen av min syster som hittat den efter en del möda på second hand och i mycket gott skick!

7. Det flesta frågorna är ju positiva, men vilken bok har du verkligen inte gillat?
En del böcker av denna kategori kan jag inte ens erinra mig. Ett exempel på något jag inte gillar (knappt alls) är Avståndet mellan (som jag inte kunde läsa ut). Hela konceptet bara rasade när jag ville läsa den i sin helhet, men insåg att idén som var så briljant inte alls föll mig i smaken då den kändes ganska platt (tyvärr).

8. Kan man ha för mycket böcker?
Det kan man väl såklart kanske ha (i och med att böcker kostar pengar och dessutom väger mycket), men ett hem fyllt med böcker anser jag är ett bra och kärleksfullt hem, så jag vill ju svara nej.

9. Är det någon årstid du läser mer eller mindre på?
Jag tror att jag oftast läser mest på hösten av någon anledning (jag brukar få en liten extra knuff av bokmässan). Sedan har jag fått för mig att jag läser mindre på våren när solen lockar mig att röra på mig mer.

10. Den absoluta bästa boken du vill berätta om för världen just nu?
Oj – och den ska jag kunna ge ett svar på? Just nu vill jag uppmana bokälskare att inte låta Julie Otsukas När kejsaren var gudomlig gå dem förbi (för att lyfta fram någon)! Den kanske inte är den absoluta bästa boken (av allt jag någonsin läst), men den är läsvärd, språket är speciellt och riktigt vackert och man får inte heller missa hennes Vi kom över havet som man kan läsa innan bokrekommendationen!


Jag nominerar:

Eli läser och skriver
Emilias bokstäver
Prickiga Paula
Litteraturkvalster och småtankar
Bokstävlarna
Bokstaden
Sagan om sagorna
Bokbabbel
Andrea i boklandet
Inuti en bok

Ta till er min bloggkärlek till er, men avgör själva om ni vill delta i awarden till fullo!

Mina tio frågor blir följande:

1. Vilka böcker har du på nattduksbordet?
2. Vilket filmtips har du, där filmen är baserad på en bok?
3. När kan du verkligen inte läsa?
4. Är du bokmärkestypen?
5. Vad är mysigast med att läsa på hösten?
6. Sitter du på ett skräckigare lästips (inför Halloweentider), och i så fall vilket/vilka?
7. Har du en läsemaskot?
8. Hur många böcker har du läst hittills i år?
9. Vilken bok får man, enligt dig, inte döma efter omslaget?
10. Vilken bok längtar du mest efter just nu?


7 reaktioner på ”Sisterhood of the World Bloggers Award

    • Elina skriver:

      Åh – tack för fina ord! Och ja – barndomsminnen väcker ”Pettson och Findus” absolut. Positiva sådana! ♡ Tack igen för nominering! (:

Kommentera gärna!