Sista tillbakablicken 2013

De bästa böckerna 2013

De bästa böckerna:
De redovisades som Toppitopp här på bloggen och som en bonus-trea.

Den absolut bästa:
Men måste jag bestämma mig för att en var absolut bäst… så går det absolut inte att fastställa (inte ens under pistolhot).

En bok du trodde du skulle älska:
Jag hoppades innerligt att gilla Nabokovs Lolita, men det blev årets första paus och jag har inte försökt att ta upp den igen.

hungerelden2[1]En bok som överraskade:
Den bok som nog ändå överraskade mig allra mest, var Hungerelden.

En absolut rekommendation:
Jag har talat mest gott om Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going, utan tvekan, 2013.

Bästa boktipset från någon annan:
Även om jag hade tänkt läsa bokserien själv (och första boken), var det trots allt ett boktips från min morbrors hustru på samma gång: Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

En bra bokserie:
Jag påbörjade ingen ny bokserie i år, men jag läste ut två bra: Carrie Ryans zombie-serie och Engelsfors-triologin!

Några/någons specifik författare du upptäckte:
Bästa upptäckten i år är helt klart Erin Morgenstern, inte minst för att hon skrällde till med en av de fem bästa böckerna jag läste i år.

9789137140520[1]En bok utanför din ”comfort zone”:
Möjligtvis Kristian Gidlunds roman som jag köpte på bokmässan, mestadels för att jag var rädd för hur boken skulle få mig att känna, men också för att jag ibland är lite allergisk mot olika typer av biografier (ja, har jag fått för mig).

En bladvändare:
Helt klart Hungerelden. Den har lagom balans mellan spänning och kapitellängd, bland annat…

En omläsning:
”Harry Potter”-serien av J. K. Rowling.

13037318_O_1[1]Ett favoritomslag:
Ett av årets stilrenaste omslag (i pocket sådär sammetslen i pärmen också): Nattens cirkus.

En minnesvärd karaktär:
En? Jag väljer en drös ur ovanstående bok. De är förtrollande på olika sätt…

Ett favoritförhållande:
Hm… Ja, faktiskt så skulle jag nog vilja lyfta fram förhållandet mellan huvudpersonen och brevskrivarna från Guernsey i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap.

En vackert skriven bok:
Christin Ljungqvists Kaninhjärta exempelvis, på ett vemodigt sätt emellanåt…

En bok som gjorde intryck:
Förutom det som lyser igenom sedan innan, kan jag även nämna Älskaren som är den klassikern som gjorde mest intryck i år, kanske även språkligt med användandet av hon/jag…

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med:
Serien av Carrie Ryan. Varför läste jag de två resterande böckerna först nu? Det är ett långt hopp kan jag tycka mellan dess att jag läste De vassa tändernas skog och De dödas strand.

Ett favoritcitat:
Från Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar”: ”Jag vill i mitt liv få älska någon som älskar mig”. Så talande och så starkt!

Den kortaste boken i år:
Novellen Början.

Den längsta boken i år:
Den längsta Harry Potter:n.

En favoritbok från en favoritförfattare:
Årets största wow från en favoritförfattare är Jägerfeld  med Jag är ju så jävla easy going.

Bokbloggandet 2013

imagesNL6GC9AHEn favoritrecension:
Den där uttrycker min kärlek för Jägerfelds senaste.

Ett populärt inlägg:
Enligt statistiken här på wordpress var det populäraste inlägget i år det om den lättlästa Hypnotisören.

Bästa bokrelaterade eventet:
Bokmässan i Göteborg! Jag är så glad att jag hann göra en lycklig dag där i september, 2013.

En blogg du upptäckte:
Jag upptäckte Bookclubben som numer återfinns under samma namn här.

Blicka framåt…

En bok du inte läste 2013 som ska prioriteras i år:
Bland annat de två försummade bokcirkelböckerna…

En bok du ser fram emot:
Någon hittills okänd biblioteksbok jag kommer att lägga vantarna på…

2 thoughts on “Sista tillbakablicken 2013

Kommentera gärna!

